Neler yeni

Foruma hoş geldin, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Türkiye'nin İlk ve tek FiveM forum adresi

Forum adresimize hoş geldin FiveMTürk olarak amacımız siz değerli kullanıcılarımıza en aktif fikir ve paylaşım platformu sunmak bir yana en güvenilir şekilde alışveriş yapabileceğiniz bir platform sunmaktır.
DF DF
DF DF
DF DF

Rehber Tamirhane Rolleri için yardımcı rehber

S231

Üye
FT Kullanıcı
Katılım
4 yıl 6 ay 17 gün
Mesajlar
106
ROL ÇEŞİTLERİ
Gitmek istediğiniz bölüme tıklayarak o bölüme erişebilirsiniz.
-Filtre Değişimi ( Yağ,Hava,Yakıt,Polen)
-Yağ Drenajı
-Fren Balata Ve Disk Değiştirme Rolü
-Buji Değiştirme Rolü
-Ateşleme Bobini Değiştirme Rolü
-Akü Değiştirme Rolü
-Stop Lambası Değiştirme Rolü
- Araçtaki çiziklere Pasta Cila Rolü
-Periyodik Bakım Rolü
-Triger Kayışı Değiştirme Rolü
-Araç Boyama Ve Paintjob İşlemi



YUKARIDAKİ ROLLERİ NASIL YAPARIM?


Filtre Değişimi
1. Yağ Filtresi Değişimi:
Motor yağ karterinde biriken yağı, motor bloğuna doğru devir daimi yapılırken, yağ filtresinden geçerek süzülür ve motora daha temiz bir yağ gönderilmesi sağlanır.
Aracın Hazırlanması
- Aracınızı yükseltmek için tekerlek rampaları veya kriko kullanınız fakat tekerlek rampaları bu iş için daha güvenli olacaktır.
- Tekerlek rampaları aracı altına girebileceğiniz şekilde kaldırır.
- Lastikleri engellemek için tekerlek takozlarını kullanınız. Lastik koruyucular (tekerlek takozları) yerde kalacak lastiklerin üzerine yerleştirilmelidir.
Tekerlek Rampaları

Lastik Koruyucular(tekerlek takozları)

Eski Yağdan Kurtulma
- Aracın altındaki yağ boşaltım tıpasının altına, yağ boşaltım tepsisini yerleştirin. Anahtarı kullanarak, tıpayı saat yönünün tersine doğru çevirin ve tıpayı çıkarın. Bu esnada yağ aniden boşalabilir ve sıcak olduğu için kazalara sebebiyet verebilir.
Yağ boşaltım tepsisi

Yağ Filtresini Çıkarma
- Yağ filtresini filtre anahtarıyla saat yönünün tersine çevirerek gevşetin. Dikkatlice aşağı indirerek filtreyi motordan çıkararak içini boşaltım tepsisine boşaltın.
Yeni Yağ Filtresini Yerleştirmek
- Yeni filtreyi dikkatlice ince yağ hattına oturtup saat yönünde çevirerek yerleştirin. Tıpayı elle çevirerek yerleştirin ve anahtarla sağlamlaştırın fakat fazla sıkı olmamasına dikkat edin.
Temiz Yağ Ekleme
- Motorun üzerindeki yağ dolum kapağını açın ve motoru, doğru seviyeye kadar doldurun. Dolumdan emin olmak için çubukla ölçebilirsiniz. Kapağı yerine taktıktan sonra kenarlara akmış yağ varsa, temizleyin.
Temiz Motor Yağı Eklenimi

2. Hava Filtresi Değişimi: Hava filtresi, bir motorun verimli çalışabilmesini sağlayan önemli parçalar arasındadır. Görevi ise, dışarıdan emilen havayı temizleyerek motorun yanma odasına iletmektir. Hava filtresinin bakımları ve değişimi yeterli oranda ve zamanda yapılmazsa motora büyük oranda zararlar verir.
- Aracın ön kaputu açılır ve hava filtresi kutusu bulunur. Kutunun içinden eski hava filtresi çıkartılır. Alınan yeni filtre, eski filtrenin çıkarıldığı yere yerleştirilir.
Hava Filtresi Değişimi

3. Yakıt Filtresi Değişimi: Yakıt filtresi, yakıt deposundan gelen benzin ya da dizel türündeki yakıtın, süzülerek temiz bir şekilde enjektörlere iletilmesini sağlayan filtreye denilmektedir.
- yakıt filtresi için öncelikle filtre ile depo arasındaki hortum basıncının azaltılması gerekir. Basıncı düşürmek için ise araç çalışır durumdayken, yakıt pompasının sigortası çıkarılır ve pompanın durarak yakıtı püskürtmemesi sağlanır. Pompa durduktan sonra düşen basınçla birlikte yakıt hattındaki basınç da düşmüş olur ve araç kendi kendine çalışmayı durdurur. Üzerine, kelepçelerle bağlı olan yakıt hortumları dikkatli bir şekilde çıkarılır, sökülen filtrenin yerine yenisi konur ve hortumlar yeniden kelepçelenerek sabitlenir. Bu noktada aşınma ihtimali olduğu için hortum kelepçelerinin de her değişim sırasında yenileriyle değiştirilmesi uygun görülür.
4. Polen Filtresi Değişimi: Toz toplama sistemlerinden olan polen filtreleri, dışarıdan içeriye girmeye çalışan toz, polen, spor, toprak, sanayi dumanı gibi birçok kiri tutarak yolcuların alerjik hastalıklara yakalanmasını önler.
- Polen filtreleri genellikle arabaların torpido gözünün altında bulunuyor.
- Öncelikle torpido gözünün çıkarılması gerekiyor. Torpidoyu tutan kenarlarda kulaklar bulunur, yapılması gereken kulakları içe doğru bastırmaktır. Bu şekilde torpido üst kısımdan çıkacaktır. Daha sonra torpido gözü aşağı doğru tam açılır.
- Torpido gözü çıkarıldıktan sonra polen filtresini görebilirsiniz. Filtreyi nazikçe çektikten sonra aylarca ve hatta yıllarca kullanılan bu parçada biriken kirleri, sinek gibi hayvanların kalıntıları görülmektedir.
- Bu kirli görüntüyü ortadan kaldırmak için eski polen filtresi çıkartılır ve yeni polen filtresi takılır.
Polen Filtresi 1

Polen Filtresi 2



Yağ Drenajı
Yağ Drenajı Nedir Ve Nasıl Kullanılır:
Kompresör sistemi kullanarak araçtan yağ emmeye veya manuel olarak azaltmaya yarıyor.
Tekerlekli veya ayarlanabilir yüksekliği ile sedan ve uzun araçlarda kullanılabiliyor.
- Yağ deposunun cıvatası çıkarılır ve yağ drenajı altına doğru götürülür.
- Yağ drenajı aletinin huni şeklindeki kısmını yerleştiriyoruz.
Spoiler




Fren ( balata ve disk ) Değişimi
1. Fren Balata Değişimi:
Otomobilin süratini azaltmaya yarayan ve fren disklerine sürtünme yoluyla çalışan bir sürtünme malzemesidir. Fren kaliperleri altında bulunan fren balataları fren disklerine sürtünme vasıtasıyla baskı uygulayarak otomobilin süratini azaltmaya yardımcı olur.
Aracın Hazırlanması
- Aracınızı yükseltmek için tekerlek rampaları veya kriko kullanınız fakat tekerlek rampaları bu iş için daha güvenli olacaktır.
- Aracı yükselttikten sonra ön tekerlekler çıkartılır.
Balatanın Değişimi
- Balata spreyi ile kaliperi temizliyoruz.
- Kaliperi koruyan plastiği 10 lokma ile çıkartıyoruz. Ardından fren kaliperini tutan iki civatayı çıkarıyoruz.
- Eski balatayı çıkartıyoruz ve Balata spreyi ile tekrardan kaliperi temizliyoruz.
- Fren pistonunu geriye doğru ittirmeden önce fren hidrolik deposunun kapağını açıp, basıncı azaltıyoruz.
- Pistonun üzerine clamp ( mengene ) yardımı ile pistonu içe doğru ittiriyoruz.
- Fren pistonunu geri ittirdikten sonra fren hidrolik deposunun kapağını kapatıyoruz.
- Yeni balataları yerleştirip , kaliperi diskin üzerine yerleştiriyoruz. Ardından kaliperi koruyan plastiği ve fren kaliperini tutan iki civatayı yerleştirip, sağlamlaştırıyoruz. Ardından tekerlekler monte edilir.
Balata Spreyi

Balata Değişimi Video


2. Fren Disk Değişimi: Fren yapıldığında fren pedalından lastiklere uzanan bir sistem devreye girer. Bu sistemin en önemli parçalarından biri fren diskidir. Frene basıldığı anda yavaşlayan aracın sağa sola kaymaması, düzgün bir güzergah üzerinde yavaşlamayı tamamlaması için diskler kullanılır. Fren balataları bu disklere sürtünerek durmayı ya da yavaşlamayı sağlar.
- Araç yukarıya doğru kaldırılır ve tekerlekler sökülür.
- Balata spreyi ile kaliper temizlenir ve kaliperi tutan iki civata sökülür.
- Civatalar söküldükten sonra kaliperi tornavida ile yavaşça gerdirip çıkartıyoruz.
- Disk değişimi yapılacağı için eski balatalar çıkartılıp yenileri eklenir.
- Fren pistonunu geriye doğru ittirmeden önce fren hidrolik deposunun kapağını açıp, basıncı azaltıyoruz.
- Pistonun üzerine clamp ( mengene ) yardımı ile pistonu içe doğru ittiriyoruz.
- Fren pistonunu geri ittirdikten sonra fren hidrolik deposunun kapağını kapatıyoruz.
- Kaliper diskin üzerinden çıkartılıp, Diskin vidaları çıkartılır.
- Eski diski çıkarttıktan sonra tekerlek poryasını tel fırça ile temizliyoruz ardından yeni diski takıp vidalar ile sabitliyoruz.
- Yeni balataları kalipere yerleştirip, kaliperi diskin üzerine yerleştiriyoruz. Ardından kaliperi koruyan plastiği ve fren kaliperini tutan iki civatayı yerleştirip, sağlamlaştırıyoruz. Ardından tekerlekler monte edilir.
Fren Disk Değişimi

Tel Fırça



Triger Kayışı Değişimi
Triger Kayışı Değişimi:
Triger kayışı krank milinden aldığı hareketi ekzantrik mili ve/veya millerine ileterek supapların açılıp kapanmasına olanak sağlayan bir parçadır. Ayrıca otomobil modeline bağlı olarak motor soğutma sıvısını soğutma sistemi içerisinde döndüren devridaim pompasına da hareket verir. Bu sayede hem egzantrik mili hem de devridaim pompası ihtiyacı olan dönme hareketini elde etmiş olur.
-Yeni Triger kayışının muhafazasını açın.
-Bıçak yardımı ile triger kayışını geniş kısmından yaklaşık 1 cm kadarını ya da yarısını kesip, dışarı alın. Bu sırada motoru elinizle biraz döndürün.
-Eski Triger kayış gergisini biraz gevşetin.
-Yeni triger kayışını geçirip, eski triger kayışının yanına gelene kadar kontrollü bir şekilde takın.
-Yan yana gelen iki triger kayışınından eskisini kesip alın.
-Son olarak da yeni kayışı yerine oturtup gergiyi sıkın.


Buji Değişimi
Buji Değişimi:
Buji, içten yanmalı motorlarda ateşlemeyi sağlar. Yakıt ve hava sıkıştırılarak yukarı çıktığında şase elektrodu ile buji arasındaki kıvılcım tutuşmayı sağlar. Ayrıca bujinin bir parçası olan izolatör, ateşlenme sırasında oluşan yüksek ısıyı dışarı atar. Yani bujinin ateşleme ve soğutma gibi iki önemli görevi vardır.
- Bujiler bobinlerin altında olur o yüzden öncelikle bobinleri çıkarıcaz.
- Soketleri çıkarıyoruz ve bobinlerin vidasını söküyoruz.
- Ardından bobinleri çıkartıp, lokma ile bujileri söküp çıkartıyoruz.
- Eski bujilerin yerine yeni bujileri yerleştiriyoruz ve çıkarttığımız bobinleri tekrardan yerleştiriyoruz. Bobinleri de yerleştirdikten sonra son olarak tekrardan soketleri takıyoruz.


Ateşleme Bobini Değiştirme
Ateşleme Bobini:
Akü ile koordine halinde çalışmaktadır. Aküden motora gönderilen düşük gerilimi yönlendirerek, bujilere aktarmaktadır. Bu gerilim de bujiler yardımıyla yüksek gerilime dönüştürülmekte ve kıvılcım oluşması sağlanmaktadır.
- Aracın düz bir zeminde bulunması ve aracın çalışmıyor durumda olması gerekir.
- Her bobinde 1 civata bulunur
- Bobinlerin civatasını 10 lokma ile sökün.
- Ardından bobinleri çıkartıp yenisini takın. Civatayı tekrardan sabitleyip sağlamlaştırın.
Ateşleme Bobini 1

Ateşleme Bobini 2



Akü Değişimi
1.Akü Değişimi:
Akü, aracın çalışmasını sağlayan en önemli parçalardan biridir. Akünün bitime yaklaştığı, aracın çalışmakta zorlanmasından ya da farların yeterince ışık vermemesinden anlaşılabilir.
- Aracın düz bir zeminde bulunması ve aracın çalışmıyor durumda olması gerekir.
- Doğru boyuttaki soket ve mandal yardımıyla ilk olarak akünün eksi kutbu gevşetilir. Ardından bağlantı çevrilerek yerinden çıkartılır.
- Daha sonra artı kutup bağlantısı da gevşetilir ve yerinden çıkartılır. Bağlantılarından kurtulan akü ağır olduğu için yerinden dikkatlice çıkartılır.
- Aracınıza uygun yeni akü, dikkatlice yerine yerleştirilir ve önce pozitif kutup sonra negatif kutup olmak üzere bağlantılar tekrar kurulur. Bağlantıların ters bağlanmaması çok önemli aksi halde araç kısa devre yapabilir.

2.Akü Kontrolü Akü, araçların bağımlı olduğu, sürekli kontrol gerektiren bir parçasıdır. Aracınızın radyosunu, farını istemsiz açık unutursanız, aracınız aküyü tüketmeye devam edecektir. Buda çoğu zaman planların aksamasına, yolda kalınmasına sebebiyet verir.

- Akü firmalarının, akülerin genel durumu hakkında üzerine koydukları bir etiket bulunmaktadır. Ölçüm cihazımızın 2 kablosunun birini akümüzün artı tarafına birisini de eksi tarafına takıyoruz. Dijital ekrana sahip olan cihazımız, kısa sürede gerekli ölçümü yapıp, bize ekranda gösteriyor.
- Akü test cihazında dünyanın kabul ettiği tüm test standartları mevcuttur. ( CCA , BCI , CA , MCA , JIS , DIN , IEC , EN , SAE , GB. )
Akü Standartları

Akü Etiket

Akü Değeri

Akü Sonuç




Stop Lambası Değişimi
Stop Lambası Değişimi:
Aracın arka tarafında bulunan stop lambaları kırmızı renkte ışık verirler ve araç frenleme yaptığı sırada yanarlar. Stop lambaları bu sebepten hayati öneme sahiptir. Stop lambaları sayesinde öndeki sürücünün frenleme yaptığını fark edip yavaşlayabiliriz. Stop lambalarındaki arızalar elektriksel sorunlardan veya herhangi bir çarpma durumundan kaynaklı olabilir.
- Stop lambasının değişimi için aracın bagaj kapağı açılmalıdır.
- Stop lambasına ulaşmak için öncelikle stopun yerinden sökülmesi gerekir. Bunun için stopu sabitleyen vidalar tornavida yardımıyla sökülmelidir.
- Stop yerinden söküldükten sonra dikkatlice aşağıya doğru sarkıtılmalıdır.
- Stoptaki duylardan stop lambasına ait olan, hafifçe çevrilerek yerinden çıkartılmalıdır.
- Yerinden çıkartılan duydaki patlak ampul de yine hafifçe çevrilerek yerinden çıkartılmalıdır.
- Yeni Ampul takıldıktan sonra duy da tekrar stoptaki yerine takılmalı ve çevrilerek sabitlenmelidir.
- Stop yerine oturtularak sabitleme vidaları ile sabitlenmelidir.


Pasta Cila
Pasta Cila:
Arabanızın çiziklerini kapatmak, arabanızın boyasını belirginleştirmek ve daha parlak görünmesini sağlamak için yapılır.
- Pasta cilayı çizik olan alana yaydıktan sonra cila makinesini en düşük ayarında çalıştırıp 15 saniye kadar cilayı yayın. Daha sonra yüksek hıza getirip yavaşça ileri-geri ve sağ-sola hareket yaparak cilalayın. 1 dakikalık aralıklarla yüzeyi kontrol edin. Bu işlem 5 dakika içerisinde çiziği yok edecektir.
Pasta Cila



Periyodik Bakım
Periyodik Bakım Nedir:
Sürücü ve yolcu sağlığı açısından periyodik bakım çok önemlidir. Belli süre zarfında doğal olarak eskiyen, işlevini doğru şekilde yerine getiremeyen parçaların ve işlevlerin kontrol edilmesi, gerektiğinde yenileri ile değiştirilmesi, aracın ayar ve kontrollerinin yapılması işlemine periyodik bakım deniyor.
Periyodik Bakım Neleri Kapsar?
Periyodik bakım aracın önemli parçalarının doğru çalışmasını sağlayan bileşenlerin kontrolü, gerekli olan ayarların yapılması ve olası problemler çıkarabilecek bölüm ve parçaların kontrol edilmesini kapsayan bir bakım sürecidir. Periyodik bakımda aşağıdaki parçalar mutlaka kontrol edilir.
- Filtrelerin bakımı
- Motor yağı
- Fren sistemi kontrolleri
- Akünün bakımı
- Lastiklerin bakımı
- Far ve aydınlatma sistemleri

Umarım yardımcı olmuştur.
 
DF

Forumdan daha fazla yararlanmak için giriş yapın yada üye olun!

Forumdan daha fazla yararlanmak için giriş yapın veya kayıt olun!

Kayıt ol

Forumda bir hesap oluşturmak tamamen ücretsizdir.

Şimdi kayıt ol
Giriş yap

Eğer bir hesabınız var ise lütfen giriş yapın

Giriş yap

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Tema düzenleyici

Tema özelletirmeleri

Granit arka planlar

Lütfen Javascript'i etkinleştirin!Javascript'i etkinleştirin!
// Adblock Kod Start // // Adblock Kod End//